chocolade sesampasta truffels

Met dit recept zie je nogmaals en proef je vooral hoe lekker gezond kan zijn! Weinig ingrediënten, weinig werk, maar veel voedingswaarde. Van pure chocola weet iedereen dat het rijk aan antioxidanten is. Noten en zaden zijn helemaal een fantastische bron van veel top-voedingsstoffen, zoals de pistachenoten waarvan ik zo dol op ben, vooral geroosterd.

Pistachenoten zijn rijk aan eiwitten, goede vetzuren, voedingsvezels en zitten boordevol met mineralen zoals Calcium en Kalium. Verder bevatten ze ook nog veel vitamine A en B11 (Foliumzuur).

Maar ook sesam en zeker sesampasta: Wist je dat sesam een van de allerrijkste plantaardige bronnen van calcium is? Sesamzaadjes zijn ook een hele goede bron van magnesium, zink en ijzer. Ze zijn verder rijk aan voedingsvezels en aan enkelvoud onverzadigde vetzuren, zoals noten en avocado.

Je kunt met de ingrediënten van dit recept variëren naar eigen smaak, en kiezen voor jouw lievelingsnoot of -zaad, of wat je thuis gewoon hebt. De hoofdingrediënten zijn pure chocola en tahin. Daarnaast heb je een snuf zout nodig (belangrijk), honing/maple syrup of een alternatief voor een zoete toevoeging, en uiteraard de noten of zaden waar jij voor koos. 

Aan de slag. Maar 5 ingrediënten heb je nodig voor deze heerlijke en gezond hapjes!

Dat zijn de ingrediënten op een rijtje, voor ca 20 stuks:

  • 200gr pure chocola
  • 200ml tahin (sesampasta), puur, niet verdund, zonder toevoegingen 
  • zonnebloempitten/sesamzaadjes/geschaafde amandelen/pistache- /pecannoten/gepofte quinoa of gepofte rijst
  • snuf zout (belangrijk!)
  • 2 el honing/mayple syrup
  • Optioneel: nog 1/2 tl kaneel
Je kunt variëren met de soorten noten of zaden die jij gebruikt. Het is wel afgeraden om een paar soorten met elkaar te mengen.

Bereiding:

  1. Strooi de stukjes noot/zaden in een gelijkmatige laag in een droge koekenpan en verhit op middelmatig vuur. Roer regelmatig voor ca 4 minuten met een spatel of een houten lepel. Zet het vuur uit en doe de noten/zaden in een kommetje en laat ze zo afkoelen. 
  2. Smelt de chocolade au bain marie met een klein pannetje of in de magnetron in een glazen kom/schaal. Vergeet niet, in dit laatste geval, om de paar minuten de chocolade goed te roeren en niet te lang in de magnetron te laten om te voorkomen dat hij uitdroogt of verbrandt. Het moet een gladde, zachte crème worden. Laat een minuut of twee afkoelen.
  3. Voeg de tahinpasta en roer goed alles door elkaar totdat de tahin verdwijnt door de gesmolten chocolade. Voeg het zout, de honing/maple syrup toe indien jij hiervoor gekozen hebt en ten slotte 3/4 van de geroosterde noten of zaden. 
  4. Laat 5-6 minuten een beetje afkoelen. Schenk nu de mengsel op een kleine vierkante taartvorm en verdeel alles gelijkmatig. Bestrooi ten slotte de rest van jouw gekozen noten/zaden op het mengsel.
  5. Zet de taartvorm met strooisel in de diepvries voor minimaal één uur. Dan kan je het naar wens snijden in blokjes/reepjes.

Geniet!

Print Friendly, PDF & Email
You may also like:

Aardbeien tiramisu met blauwe bessen

Deze heerlijke nazomer vier ik met een heerlijk zomergerecht, mooi, lekker en heel eenvoudig om te maken. Tijd om afscheid nemen van mijn geliefde zomervruchten, niet voordat ik ze combineer in een feestelijk, heerlijk gerecht. Tiramisu! Lees meer

Print Friendly, PDF & Email
You may also like:

2x Nominatie voor foodblog award 2017!

Super leuk! ik ben genomineerd voor de Food Blog awards in maar liefst in 2 categorieën: beste food foto en beste kookboek van 2017!   

Op 27 september worden de Food Blog Awards uitgereikt. De avond wordt gepresenteerd door tv-kok Sandra Ysbrandy. Het recept waarvoor ik genomineerd ben voor de Food Blog awards is deze verrukkelijke cheesecake met blauwe bessen. Mijn lievelingstaart en de taart die op elke verjaardag thuis geserveerd wordt.  Lees meer

Print Friendly, PDF & Email

Amandel- cashew feta “kaas”

Een “kaas” maken van noten en zaden en zonder een druppel melk, dat stond op mijn taaklijst de afgelopen…jaar of twee. Ik ben gek op kaas, zeker op Feta kaas, en kon niet geloven dat een kaas zonder melk écht lekker zou zijn  Lees meer

Print Friendly, PDF & Email
You may also like:

Shakshuka met aubergine

Nog een heerlijk recept uit ons kookboek Gezonde wereldgerechten, perfect voor ontbijt/lunch/brunch, en zeker als je zoals ik gek bent op aubergine 😉

Shakshuka is nog steeds een zeer populair gerecht in Israël en het hele midden-oosten. Het wordt bij het ontbijt of bij de lunch  in veel variaties gegeten. De basis is eieren met tomaten, uien, paprika en verse kruiden. Net als veel eiergerechten komt de Shakshuka oorspronkelijk uit Tunesië.  Shakshuka wordt over het algemeen met knapperig, vers brood gegeten. Mede dankzij Yotam Ottolenghi en zijn succesvolle kookboeken en de trend om steeds gezonder en suikervrijer te eten, zijn Shakshukarecepten populair geworden, ook in Europa en de VS. Lees meer

Print Friendly, PDF & Email
You may also like:

Appeltaart met calvados- en walnotenkrokant

You may also like:

Courgetti met avocado pesto en tomaatjes

 

Courgetti en andere groente spaghettirecepten zag ik de afgelopen jaren regelmatig langskomen. Groentegerechten die er allemaal gezond en licht verteerbaar uitzien…maar toch heb ik nooit een klaargemaakt. Dit kwam vooral omdat ik geen spiralizer had of voldoende geduld en rust om zo’n 100 dunne “noodles” uit 1 courgette te snijden… Lees meer

Print Friendly, PDF & Email
You may also like:

Cheesecake met een blauwe bessen topping

  

Met deze cheesecake maak ik mijn omgeving en zeker mezelf blij… Hij is lekker ook zonder een topping maar met zo een heerlijke, zoet-zure saus van blauwe bessen, is hij werkelijk niet te weerstaan. In het originele Amerikaans recept zit er alleen volvette roomkaas in. Ik gebruik graag volle Franse kaas als hoofdingrediënt in deze verrukkelijke feestelijke verleiding.  Lees meer

Print Friendly, PDF & Email
You may also like:

Labneh van Geitenyoghurt met za’atar

DSC_2175
Labneh: zelf gemaakte geitenkaas

Heerlijk! Za’atar uit Israel gekregen.  Maar wat kan ik ermee doen…? en wat is Za’atar eigenlijk?  Za’atar  is een kruidenmengsel dat wordt gemaakt met de wilde kruid die de bijbel Hyssop heet (Origanum syriacum) of zoals velen hem gewoon “Zaatar” noemen. De smaak lijkt op tijm en oregano, vooral op het laatste als de plant uit het wild komt. De ‘Za’atar’ wordt afgedroogd, fijngemalen en vermengd met sumak en sesamzaadjes. Je kunt via het internet Za’atar bestellen of een dergelijk kruidenmengsel zelf maken, van sumak, sesamzaadjes, gedroogde, gemalen oregano en tijm.  Lees meer

Print Friendly, PDF & Email
You may also like:

Gemarmerde chocoladetaart met slagroom, glutenvrij

Moeders verwen je met chocolade. Dat weet een moeder als geen ander… Verwen jij jezelf af en toe met iets bijzonders dat rijk aan cacaobestanden is…? Een heerlijke, wat knapperige bodem, vormt de basis van dit chocolade-slagroomfeest. Bruin en wit innig met elkaar verstrengeld waarbij zachte in harde delen overlopen en je verleiden met een smeuïge smaak!  Lees meer

Print Friendly, PDF & Email
You may also like:

Pompoen- bloemkool miniquiches in wortelvormpjes

You may also like:

Tahinbrood

Tahin (sesampasta) is niet alleen een up-grading voor de smaak maar ook voor de voedingswaarde van een gerecht, want sesampasta is werkelijk ont-zettend gezond. Wist je bijvoorbeeld dat sesam een van de allerrijkste plantaardige bronnen van calcium? Sesamzaadjes zijn ook een hele goede bron van magnesium, zink en ijzer. Ze zijn verder rijk aan voedingsvezels en aan enkelvoud onverzadigde vetzuren, zoals noten en avocado.  Lees meer

Print Friendly, PDF & Email
You may also like:

Wijncrackers!

Wijn+crackers….wijncrackers! Origineel, lekker en eenvoudig om te maken.  Lees meer

Print Friendly, PDF & Email
You may also like:

Aardappel”burgers” met gerookte zalm & spinaziesaus

Als je van aardappels houdt, en vooral van aardappelkroketjes, dan zou je net als ik deze “burgers” heerlijk vinden. 

Lees meer

Print Friendly, PDF & Email
You may also like:

Witte koolsalade met kip, avocado en gepofte mihoen

Wil je indruk maken, of wil je erg gezond eten, kies voor deze maaltijdsalade! geweldig als je de restjes van kip van gisteren wilt gebruiken, of de niet gegeten halve avocado in de koelkast. Lees meer

Print Friendly, PDF & Email
You may also like: