Salade met verse vijgen, geitenkaas en pistachenoten

Als ik verse vijgen in de koeling van de supermarkt zie liggen, weet ik dat het ècht zomer is. Maakt niet uit of het nog mei is, en de ene dag is het 25 graden en de andere 10.

Of het koud buiten is of lekker warm, maakt het me echt niet uit, koop ik de vijgen gelijk en ga ik fantaseren wat ik ermee ga maken! Zo was het met deze heerlijke salade.

Vijgen kan je droog of vers eten en zijn ze erg gezond. Ze zijn boven alles een fantastische bron van voedingsvezels! Verse vijgen bevatten gemiddeld 2,1 gr voedingsvezels per 100gr, en gedroogde vijgen om maar liefst 13,5 gr. Dat is ong dubbel de hoeveelheid in volkoren brood.

Verder zijn vijgen een goede bron van vitaminen zoals Beta caroteen (de plantaardige vorm van vit A) vit B en van mineralen zoals kalium, ijzer en calcium. 

Vooral gedroogde vijgen zijn een goede bron van calcium: in 100gr vijgen zit er bijna 200mg calcium. Dat houdt in dat in 3 vijgen (ca 50gr) zit er net zoveel calcium als in een halve kop melk. 

Aan de slag!

Ingrediënten:

  • Veldsla/rocula/eikenbladsla ca 150gr
  • 125 gr geitenkaas of Fetakaas, verkruimeld
  • 6 kleine/4 grote verse vijgen, gewassen en in kwarten gesneden 
  • 75 gr pistachenoten of walnoten, grof gehakt en geroosterd 
  • 2 el olijfolie 
  • sap van een halve citroen 
  • 1-2 el honing/dadelstroop (silan)
  • zout en zwarte gemalen peper
  • Of een feestelijke, heerlijke optie (genomen uit het boek “Honey&Co”): voor de geitenkaas nog rasp van 1/2 citroen en 3 el slagroom 

Bereiding:

Verdeel de slablaadjes over een groot bord en strooi de stukjes vijg en de verkruimelde geitenkaas erover. Strooi er zout en peper over en bespreken met olijfolie en citroensap. Druppel als laatste de dadenstroop of de honing. Garneer ten slotte met de gehakte pistache noten (of walnoten)

Als je voor de feestelijke optie gaat: Verkruimel de geitenkaas in een mengbak van de keukenmachine en mix de rasp en de slagroom erdoor tot je een gladde, luchtige crime hebt. 

Eet smakelijk!

 

Print Friendly, PDF & Email

Chocolade krantzcakes / Babbka, van Yotam Ottolenghi

Eén van de meest populaire gebaksoorten – niet alleen aan de westkant van Jeruzalem ( of in West-Jeruzalem)  maar in heel Israël  –  zijn gistgebakken krantzcakes genaamd ‘Babbka’. Dit zachte, mooie gebak heeft in der loop der jaren heel veel varianten gekregen: bijvoorbeeld hartig gevuld met witte kaas zoals ricotta, maar ook zoet gevuld met kaneel en noten, met halva en uiteraard met chocola.Verder lezen →

Print Friendly, PDF & Email

Patinaaksoep met venkel, gember en appels

In het winkeltje van Villa Augustus in Dordrecht verkopen ze biologische producten en ik kocht bij hen afgelopen vrijdag pastinaak. Dit was voor mij een nog onbekende groente. Op mijn Facebookpagina vroeg ik mensen of zij ervaring hebben met deze super gezonde knol. Als reactie ontving ik ongelofelijk leuke en gevarieerde ideeën!  

Verder lezen →

Print Friendly, PDF & Email

Tafelzuur: Ingelegde zoetzure groente

Inleggen of inmaken van groente wordt al vanouds gebruikt met als oorspronkelijke doel om de groente langer te kunnen bewaren. In de Mediterraanse landen en in de Arabische wereld maken ingelegde groente traditioneel een deel van de dagelijkse voeding uit. Groenten inleggen is helemaal niet moeilijk als je zou denken! want het meeste werk wordt eigenlijk voor je gedaan terwijl de groeten in de weckpotten zitten!Verder lezen →

Print Friendly, PDF & Email

Flespompoen met groene kruidenpesto, Feta en granaatappelpitjes

Het is het seizoen van de pompoen! Dé koningen van de herfst: Oorspronkelijk komt de pompoen uit Midden en Zuid Amerika en werd in de 16de eeuw naar Europa gebracht. Pomoenen heb je in vele soorten. De flespompoen, of zoals de de Engelsen hem noemen: butternut squash,  is een flesvormige vrucht met harde schil. Hij is minder zoet dan de donker oranje, ronde pompoenen die meer bekend zijn in Nederand, en heeft een nootachtige smaak.

Verder lezen →

Print Friendly, PDF & Email

Linzen- en zoete aardappelsoep

Wat kan lekkerder zijn dan een verwarmende maaltijdsoep, trotserend en zo zo gezond. Linzen horen bij de peulvruchten groep en zijn zijn een goede bron van eiwitten en de beste soorten koolhydraten. Aangezien het een plantaardige eiwit bevat, ze missen een aminozuur, Methionine. Als je peulvruchten daarom met granen combineert, bijvoorbeeld met rijst of mais, krijg je alle aminozuren en daarom een complete eiwit zoals in de dierlijke  eiwitten. Ook het combineren van linzen met eieren of noten levert een complete eiwit op. Linzen bevatten veel vitaminen, zoals vit B, NIacine en in het bijzonder Foliumzuur, verder zijn ze een fantastische bron van mineralen zoals ijzer, kalium en calcium, en van voedingsezels. 50 gr linzen (een halve kop ong) bevatten ca 8gr vezels, dat ik vergelijkbaar met 2 sneetjes volkorenbrood. 

Verder lezen →

Print Friendly, PDF & Email