Appelcrumble taart: klassieke, gezondere en Glutenvrije

DSC_1962Appelcrumble, de ‚all-time’ favoriet van mij! In ieder geval sinds ik me kan herinneren. Lekker met slagroom of met ijs of met allebei…maar absoluut ook zonder. Het fruit kan ook iets anders zijn dan appels, wat mij betreft, zolang de crumble, crumble is: knapperige stukjes zoet deeg.

DSC_1955De afgelopen weken experimenteerde ik met Glutenvrije en lactosevrije versies. In tegenstelling tot taarten en gebakken waar je aan het resultaat meteen merkt dat er een andere bloem of meel in zit. Bij de appelcrumble was er absoluut geen verschil. Zelf vond ik de versie met havermoutvlokken, speltmeel en noten het allerlekkerst. Wat denk je van het volgende? Ik was suiker vergeten aan de appelstukjes toe te voegen en heb het niet eens gemerkt. Sterker nog, het was om te smullen. Net als veel fantastische dingen, ontdek je die per ongeluk. Wat fijn om te ontdekken dat er nog minder suiker in deze verwennerij gebruikt kan worden. Heb je geen appels thuis maar wel peren, bosvruchten of een andere zomerse fruit? Ga je gang!

Volgens mij zou het zelfs lekkerder worden dan wat we zo zijn gewend: de “alledaagse” appels 😉

DSC_0210Apple-crumble is een Brits zoet gerecht. De kruimeldeeg is over het algemeen gemaakt van meel, boter en suiker, in de verhouding 3:2:1. Bijvoorbeeld zoals bij versie nr.2 (de gezondere):

DSC_0199Met mijn recept krijg je een taartje voor gemiddeld 4 personen. Aan jou laat ik de keuze om hem serveren en te eten met of zonder ijs. Als je het met ijs serveert, kies dan voor een ijs van een goede kwaliteit. IJs van goede kwaliteit heeft als belangrijkste ingrediënt melk en geen room in tegenstelling wat vaak wordt gedacht.

Bij deze drie versies van deze Britse lekkernij: een klassieke appelcrumble, een gezondere appelcrumble met havermout en een Glutenvrije appelcrumble!

DSC_1978Voor de vulling heb je het volgende nodig:

  • 5 grote Granny Smith appels of andere friszoete appels
  • 2 el rozijnen (en voor een zoete taart) of kokosbloesemsuiker of ahornsiroop of bruine rietsuiker
  • 1 eetlepel citroensap
  • ¼ tl kaneel
  • 2el wal-/hazelnoten (optioneel)

DSC_0213Versie 1: klassieke appelcrumble

  •     150 gr bloem (gezeefd)
  •     75 gr ongezouten roomboter
  •     50 gr rietsuiker
  •     snuf zout (als je toevallig gezouten roomboter gebruikt, dan voeg je geen zout toe)

Versie 2: Gezondere appelcrumble

  •     75gr speltmeel of volkoren tarwemeel
  •     75gr havermout
  •     50gr walnoten/peccannoten/macadamie, gebroken
  •     75gr ongezouten roomboter of kokosoli
  •      50gr rietsuiker/palmsuiker/honing
  •      snuf zout (als je toevallig gezouten roomboter gebruikt, voeg je geen zout toe)

versie 3: Glutenvrije appelcrumble

  •     50 rijstebloem
  •     50 amandelmeel
  •     50 quinoavlokken OF in plaats van deze drie: 150gr kastanjemeel, probeer deze ook eens uit!
  •     100 zachte roomboter of kokosolie
  •     50gr walnoten/pecannoten/macadamie, gebroken
  •     50gr rietsuiker palmsuiker of honing

ImageBereiding:

1. Verhit de oven tot 180 °C, gasovenstand 5

2. Meng eerst de droge ingrediënten in een grote kom (het zout, het meel, de bloemsoorten en eventueel de havermout met de honing/suiker). Voeg de boter toe en kneed met je handen of met de keukenmachine tot het mengsel kruimelig is. Voeg ten slotte de noten toe, indien ze deel uitmaken van de verkregen ingrediënten.

3. Schil de appels en verwijder de klokhuizen. Snij ze in blokjes of in partjes. Besprenkel de appelstukken met wat citroensap.

4. Strooi de kaneel over de appels en meng eventjes met elkaar. Leg ze op de bodem van een vierkante of ronde ovenschaal. Bestrooi eventueel nog met stukjes noot en/of rozijnen. Suiker is als je rozijnen toe voegt niet nodig, de keuze is aan jou!

4. Verdeel het kruimelmengsel over de appels. Bak de appelcrumble ongeveer 30 minuten in de voorverwarmde oven tot de bovenkant goudbruin wordt. De laatste 10 min laat je alleen het onderste warmte-element van de oven aan. Zo voorkom je dat de bovenkant aanbrandt en worden de appels zacht van binnen. De „kruimels” horen goudbruin te zijn maar niet donkerbruin.

DSC_1992

Geniet!

 

 

Dit recept komt uit het nieuwe boek Gezonde wereldgerechten. Bestel het (door op dit bericht te reageren) vandaag nog en ontvang 15% korting!

Meer dan 150 lekkere en gezonde recepten!

 

 

Print Friendly
You may also like:

14 gedachten over “Appelcrumble taart: klassieke, gezondere en Glutenvrije

    1. Hoi Harriët, zoals jij ziet staan hier 3 versies van de taart. De tweede en gezondere, met speltmeel en havermout. De derde, de Glutenvrije, is helemaal Glutenvrij, geen speltmeel dus…
      Groetjes, Naomi

  1. Hoi hoi,

    Hij staat in de oven ik ben benieuwd maar er staat bij versie 2 75 kop havermout.. wat bedoel je hiermee? 3/4 kop, 75 gram 7,5 kop? Ik heb het nu op de gok gedaan.
    ik hoor het graag!

    Groetjes
    Anne

    1. Oooh…wat goed van je Anne, heb het niet zelf gezien. Het moet 75gr zijn of 3/4kop! Stond wel op de foto met de ingrediënten 😉
      Groetjes, Naomi

  2. Bedankt Julie 🙂 en wat leuk dat het op jouw pinteresbord staat, bedankt. Ik doe niets op Pinterest, moet ik eigenlijk wel doen. Wat een schitterende foto’s vind je daar!

    1. Hoi Ramona, met quinoavlokken heb ik alleen ervaring in rauwe koekj(es). Ik denk niet dat je hiermee ook de knapperigheid bereikt die jij met havermout bereikt. Als je de taart glutenvrije wilt houden, zou ik dan glutenvrije havermout daarvoor kunnen gebruiken, en wellicht nog rijstemeel.
      Groetjes, Naomi

  3. Goedemiddag,
    Ik wil heel graag de gezondere versie proberen, maar bij de instructie staat:
    2. Meng eerst de droge ingrediënten in een grote kom (het zout, het meel, de bloemsoorten en eventueel de havermout met de honing/suiker).
    Bij de ingrediënten wordt zout niet genoemd. Wel/geen zout toevoegen? Indien wel: hoeveel?
    Met vriendelijke groet,
    Anja

    1. Dankjewel Anja voor deze opmerking. Ik heb het zout in de ingrediëntenlijst toegevoegd. Als je toevallig gezouten roomboter thuis hebt en gebruikt, dan moet je geen zout toevoegen.
      Succes ermee en eet smakelijk!
      Groetjes, Naomi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *