Heerlijke chocoladetruffels, Glutenvrij en Lactosevrij

DSC_0761Oooh, wat zijn we hier aan toe! Een heeerlijke verwennerij, zoet maar niet te zoet. Truffels met gezonde, pure ingrediënten en niet onbelangrijk: leuk en eenvoudig om te maken. Gezonde truffels die Glutenvrij, Lactosevrij en troepvrij zijn!DSC_0718Deze truffels maak je met hele pure chocola en noten, zaden of allebei. Het extra vet is kokosolie en het extra zoet (niet verplicht) is dadelstroop, palmsuiker of honing. De rest, waar je de truffels door rolt of wat je nog erbij doet, ligt allemaal aan jou. Wees een creatief, kijk wat je in de kasten hebt. En probeer (mij is het niet echt gelukt), om niet alles te likken voordat ze klaar zijn. DSC_0734Ingrediënten (voor nog 25 balletjes):

  • 200gr extra pure chocolade
  • 1 volle eetlepel zachte roomboter of kokosolie (zacht, niet gesmolten)
  • 1 el honing / dadelsiroop / Ahronsiroop (Maypel) / bruine rietsuiker
  • 100gr pijnboompitten (ongebrand) of een mix met walnoten (1:1)
  • 1/4 tl zout

Naar keuze toevoegingen zoals sinaasappelrasp, kaneel, sesampasta, Grand Marinier of Amaretto, nog stukjes gebrande hazelnoot/amandel.

Om te rollen: cacaopoeder, havermout, stukjes noot, gemalen kokos, gepofte quinoa enz…

Image1Bereiding: 

  1. Doe de pijnboompitten, eventueel de walnoten en de toevoegingen, in de keukenmachine of in een koffiemolen.
  2. Zet de keukenmachine/koffiemolen aan op hoge snelheid en laat het ongeveer één minuut werken totdat de noten heel fijn worden gemalen. Stop een paar keer om de bovenrand met een stapel „schoon” te maken.
  3. Breek de chocolade in stukjes en smelt hem au bain-marie, of in de magnetron. In dit geval, roer om een minuut of twee met een vork, om te voorkomen dat de chocolade zich verbrandt.
  4. Voeg op het laatste moment de kokosolie en de siroop/honing toe.
  5. Meng de fijngemalen noten en zaden met de gesmolten chocolade met elkaar. Voeg de eventuele extraatjes toe en meng het nog even met een vork.
  6. Leg de kom in de koelkast voor 1-2 uren om op te stijven. Niet korter: dan wordt het mengsel niet hard genoeg. Ook niet veel langer, want dan kan je het niet rollen (maar mag je wel even wachten totdat het weer zachter wordt).
  7. Haal de kom uit de koelkast. Neem er telkens een portie met een lepel en vorm er een mooi bolletje van, zo groot als je wilt.
  8. Was jouw handen en rol de balletjes door het mengsel waar je voor hebt gekozen.
  9. Laat opnieuw in de koelkast opstijven totdat het geserveerd kan worden.
  10. Zet het koffieapparaat aan enne…geniet!

DSC_0758

Oorspronkelijk recept: http://sarah.vegan.org.il/vegan-chocolate-truffles/.

 

Print Friendly, PDF & Email
You may also like:

8 thoughts to “Heerlijke chocoladetruffels, Glutenvrij en Lactosevrij”

    1. Hallo

      Het l;ijkt me heerlijk. Maar een vraagje. In roomboter zit toch lactose? Roomboter heb ik nog nooit kunnen vineden zonder lactose. Tip?

      Groetjes Arda

      1. Dankjewel Arda!
        Ja inderdaad roomboter bevat Lactose, en ik ook ken geen lactosevrije roomboter, helaas.
        In plaats van roomboter kan je kokosolie gebruiken, die uiteraard geen lactose bevat. Dat staat ook in de ingrediëntenlijst.

        Succes ermee en geniet ervan 🙂
        Groetjes, Naomi

  1. Heerlijk! Ik heb ze vorige week gemaakt.. om te smullen. Wel vieze handen maar daar heb ik het voor over :)!
    Van de week met witte chocolade proberen voor collega’s, zijn niet zo gek op puur.. Groetjes!

    1. Wat leuk om te horen. Ze zijn idd heel erg lekker en de handen worden er wel vies van. Een “schone optie” is ze mbv plastic folie het mengsel plat te maken, in de koelkast te laten opstijven en na zo’n uurtje in blokjes te snijden. Witte chocolade….ze waren zeker heeerlijk! Groetjes, Naomi

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *