Rauwe pistachenoten repen met chocolade en gepofte quinoa

DSC_0034

DSC_0006
Pistachenoten zijn rijk aan eiwitten, goede vetzuren, voedingsvezels en zitten boordevol met mineralen zoals Calcium en Kalium. Verder bevatten ze ook nog veel vitamine A en B11 (Foliumzuur).

 

Pistachenoten repen
Serves 8
Heerlijk, voedzaam tussendoortje, Glutenvrij, Lactosevrij en als je wilt ook suiker- of te wel chocolade (zie variant)
Write a review
Print
Bereidingstijd
10 min
Totale tijd
10 min
Bereidingstijd
10 min
Totale tijd
10 min
Ingrediënten
  1. 200 gr pistachenoten, ongebrand en ongezouten
  2. 100 gr cashewnoten, ongebrand en ongezouten
  3. 1 el kokosolie of (ongezouten) grasroomboter (30 gr)
  4. 4 Medjoul dadels, ontpit
  5. 3 el honing/maple syrup
  6. snufje zout (zo’n 1/4tl)
  7. 75gr pure chocolade
  8. 2 el gepofte quinoavlokken (verkrijgbaar in de reformzaak)
Bereiding
  1. Doe beide soorten noten in een keukenmachine toe en maal ze tot grove stukjes. Voeg vervolgens de rest van de ingrediënten toe behalve de chocolade, en maal ze tot een fijne massa. Zet het apparaat aan en laat het op hoge snelheid nog een minuut werken. Je mag het af en toe stoppen alleen om de kom “schoon te maken” met een spatel.
  2. Haal het noten”deeg” uit de kom en gebruik 2 vellen bakpapier of plastic folie om het plat te maken. Zet het in een vierkante plasticschaal.
  3. Smelt de chocolade au bain marie met een klein pannetje of in de magnetron. Vergeet niet, in dit laatste geval, om de paar minuten de chocolade goed te roeren en niet te lang in de magnetron te laten om te voorkomen dat hij uitdroogt of verbrandt. Het moet een gladde, zachte crème worden. Laat een minuut of twee afkoelen.
  4. Verdeel de gesmolten chocolade op de vierkant plat “deeg” en bestrooi met de quinoavloken. Je kunt ook eerst de vlokken met de chocolade mengen en dan pas over het noten vierkantstuk verdelen.
  5. Zet zo in de diepvries voor minimaal één uur. Dan kan je het naar wens snijden in blokjes/reepjes .
Notities
  1. Variatietip: maak van het bootmengsel balletjes door telkens een portie van het mengsel met een lepel nemen. Vervolgens vorm je een balletje met een doorsnee van ca. 2,5 cm en rol je ze door bijvoorbeeld (ongezoeten) cacaopoeder, gemalen kokos of gemalen nootjes. Laat een paar uurtjes in de koelkast of de diepvries opstijven.
http://www.foodsandphotos.nl/
DSC_0008 

 

Print Friendly, PDF & Email
You may also like:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *