Salade met verse vijgen, geitenkaas en pistachenoten

Als ik verse vijgen in de koeling van de supermarkt zie liggen, weet ik dat het ècht zomer is. Maakt niet uit of het nog mei is, en de ene dag is het 25 graden en de andere 10.

Of het koud buiten is of lekker warm, maakt het me echt niet uit, koop ik de vijgen gelijk en ga ik fantaseren wat ik ermee ga maken! Zo was het met deze heerlijke salade.

Vijgen kan je droog of vers eten en zijn ze erg gezond. Ze zijn boven alles een fantastische bron van voedingsvezels! Verse vijgen bevatten gemiddeld 2,1 gr voedingsvezels per 100gr, en gedroogde vijgen om maar liefst 13,5 gr. Dat is ong dubbel de hoeveelheid in volkoren brood.

Verder zijn vijgen een goede bron van vitaminen zoals Beta caroteen (de plantaardige vorm van vit A) vit B en van mineralen zoals kalium, ijzer en calcium. 

Vooral gedroogde vijgen zijn een goede bron van calcium: in 100gr vijgen zit er bijna 200mg calcium. Dat houdt in dat in 3 vijgen (ca 50gr) zit er net zoveel calcium als in een halve kop melk. 

Aan de slag!

Ingrediënten:

  • Veldsla/rocula/eikenbladsla ca 150gr
  • 125 gr geitenkaas of Fetakaas, verkruimeld
  • 6 kleine/4 grote verse vijgen, gewassen en in kwarten gesneden 
  • 75 gr pistachenoten of walnoten, grof gehakt en geroosterd 
  • 2 el olijfolie 
  • sap van een halve citroen 
  • 1-2 el honing/dadelstroop (silan)
  • zout en zwarte gemalen peper
  • Of een feestelijke, heerlijke optie (genomen uit het boek “Honey&Co”): voor de geitenkaas nog rasp van 1/2 citroen en 3 el slagroom 

Bereiding:

Verdeel de slablaadjes over een groot bord en strooi de stukjes vijg en de verkruimelde geitenkaas erover. Strooi er zout en peper over en bespreken met olijfolie en citroensap. Druppel als laatste de dadenstroop of de honing. Garneer ten slotte met de gehakte pistache noten (of walnoten)

Als je voor de feestelijke optie gaat: Verkruimel de geitenkaas in een mengbak van de keukenmachine en mix de rasp en de slagroom erdoor tot je een gladde, luchtige crime hebt. 

Eet smakelijk!

 

Print Friendly, PDF & Email
You may also like:

2 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *