Vegaburger van champignons en tofu

Dat het gezonder is om minder vlees te eten, weten steeds meer mensen en laten ze ook gelukkig zien in de praktijk. Een dag of twee zonder vlees verlaagt de kans op veel ziekten, zoals darmkanker en hartziekten. In plaats van vlees grijpen we gauw terug op vleesvervangers zoals een vegaschnitzel of vegaburger. Deze producten, die meestal op sojabasis zijn geproduceerd, bevatten misschien geen cholesterol en verzadigd vet, maar wel vaak veel zout en onvriendelijke toevoegingen. Probeer maar eens zelf een vegaburger te maken, eentje die echt lekker is en die je net als een hamburger tussen twee helften van een broodje inlegt. Een broodje hamburger uiteraard zonder vlees.

Door te Googlen probeerde ik een paar vegaburgers uit. Wat een leuke en vooral lekkere verrassing was, bleek een burger met champignons en tofu te zijn. Yep, lekker+tofu, dat verwacht je niet. Zo geniet je van de gezondheidsvoordelen van de sojaboon én ook nog van die van de champignons. En ook al is het niet de eerste keer dat ik het zeg: hij was werkelijk verrassend lekker!

Dit recept heeft ook een versie dat bij een veganistisch dieet past. In dit geval voeg je ipv het ei, tahinpasta (sesampasta) en nog bloem toe. Ik voegde echter alles toe, simpelweg omdat…..ik het recept niet goed had gelezen. Ze zijn ook heerlijk geworden, en dankzij de sesampasta nog gezonder. Want sesam is de beste plantaardige calciumbron die er bestaat. Ook mooi meegenomen!  

Aan de slag. Deze ingrediënten heb je nodig (voor 4-5 burgers):2×2 el olijfolie of kokosolie; 200 gr champignons naar keuze, zo fijn mogelijk gesneden; 100 gr tofu, geraspt; 1 middelmatig ui of 2 sjalotjes, gesnipperd; 2 knoflookteentjes, uitgeperst; 2 el soja saus; 1 e of 1 el tahinpasta en nog 1 el bloem naar keuze, voor de veganistische versie; 2 tl paneermeel; 3 el fijne havervlokken; 1/2 tl mosterd; 1/2 chilipeper of 1/4 rode paprika, fijn gesneden. 

Liever geen eieren gebruiken? voeg dan sesampasta en bloem toe dan heb je het ei niet nodig

Bereiding: 

  1. Verhit een grote pan met olie en bak de stukjes ui totdat ze lichtbruin worden.
  2. Voeg de peper/paprika en de knoflook toe en bak dit nog een minuut.

3. Voeg vervolgens de stukjes champignons en de geraspte tofu toe voor nog 3-4 minuten, totdat de champignons zacht worden.

4. Schenk de gebakken groenten in een grote kom. Voeg de rest van de ingrediënten toe en meng alles door elkaar. Laat het in de koelkast om het te laten opstijven. 

5. Maak met vochtige handen grote platte ballen van het mengsel. Verhit nieuwe olie in de koekenpan en bak de burger aan beide kanten totdat ze bruin worden, ca 5 minuten (in totaal).

Serveer met verse groente zoals tomaten, komkommer, sla, gekiemde groente en geraspte wortel, in een broodje of met friet of gebakken aardappeltjes.

En geniet!

Vegaburger van champignons en tofu
Serves 4
Write a review
Print
Bereidingstijd
25 min
Kooktijd
5 min
Bereidingstijd
25 min
Kooktijd
5 min
Ingrediënten
  1. 2x2 el olijfolie of kokosolie
  2. 200 gr champignons naar keuze, zo fijn mogelijk gesneden
  3. 100 gr tofu, geraspt
  4. 1 middelmatig ui of 2 sjalotjes, gesnipperd
  5. 2 knoflookteentjes, uitgeperst
  6. 2 el soja saus
  7. 1 e of 1 el tahinpasta en nog 1 el bloem naar keuze, voor de veganistische versie
  8. 2 tl paneermeel
  9. 3 el fijne havermoutvlokken
  10. 1/2 tl mosterd
  11. 1/2 chilipeper of 1/4 rode paprika, fijn gesneden
Bereiding
  1. Verhit een grote pan met olie en bak de stukjes ui totdat ze lichtbruin worden.
  2. Voeg de peper/paprika en de knoflook toe en bak dit nog een minuut.
  3. Voeg vervolgens de stukjes champignons en de geraspte tofu toe voor nog 3-4 minuten, totdat de champignons zacht worden.
  4. Schenk de gebakken groenten in een grote kom. Voeg de rest van de ingrediënten toe en meng alles door elkaar. Laat het in de koelkast om het te laten opstijven.
  5. Maak met vochtige handen grote platte ballen van het mengsel. Verhit nieuwe olie in de koekenpan en bak de burger aan beide kanten totdat ze bruin worden, ca 5 minuten (in totaal) .
Notities
  1. Lekker met verse groente zoals tomaten, sla, alfalfa en geraspte wortel.
Adapted from Marina Galit
Adapted from Marina Galit
http://www.foodsandphotos.nl/

Print Friendly
You may also like:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *