Amandel- cashew feta “kaas”

Een “kaas” maken van noten en zaden en zonder een druppel melk, dat stond op mijn taaklijst de afgelopen…jaar of twee. Ik ben gek op kaas, zeker op Feta kaas, en kon niet geloven dat een kaas zonder melk écht lekker zou zijn!

Maar dat was hij gelukkig wel! het bereiding lijkt op die van de Labneh, die ik regelmatig maak met yoghurt die niemand meer trek in heeft. Jij doet alles in een blender of een (goede…) keukenmachine totdat jij een gladde massaal krijgt, en vervolgens doe je het mengsel in een schone theedoek of een paar kaasdoekjes, in een vergiet, en laat je de boel uitlekken. Vervolgens nog gaat de kaas de oven in – en je bent klaar, eet smakelijk! 

Deze ingrediënten heb je nodig: 

  • 150 gr blanke amandelen, minstens 6 uur voorgeweekt en afgespoeld
  • 50 gr rauwe cashew minstens 4 uur in water geweekt.
  • sap uit een hele citroen of witte wijnazijn
  • 3 eetlepels olijfolie 
  • 2 teentjes knoflook, uitgeperst (middelmatig)
  • 1 volle theelepel zout
  • 75-100ml water

Nog nodig: een theedoek/kaasdoek en een vergiet. 

Bereiding: 

  1. Doe alle ingrediënten in een blender of in de mengbeker van je staafmixer en pureer ze tot je een gladde massa krijgt. Voeg indien nodig nog water toe.
  2. Leg een vochtig thee- of een paar kaasdoek op elkaar in een vergiet. Schep het notenmengsel met een lepel erin. Trek vervolgens de uiteinden van de doek samen, en bind met een stukje touw of elastiekje vast. Je kan er ook gewoon een knoop van maken.
  3. Laat het kaasmengsel vervolgnes uitlekken binnen of buiten de koelkast, 12-16 uren. In de koelkast duurt het langer totdat het mengsel stijf wordt.
  4. Verwarm de oven voor op 180 ºC.  Haal het zachte bolletje uit de doek waar hij in zat en leg hem in een ovenschaal met een beetje olijfolie. Maak indien nodig het bolletje wat platter of mooier qua vorm.
  5. Bak hem 40 minuten totdat de buitenkant goudbruin wordt, niet te donker, en voelt hij stevig aan.
  6. Zet de kaas in de koelkast, serveer met verse kruiden en groenten of met wat geroosterde pitten en zaden, bijvoorbeeld met verse broodjes of op een cracker.

Eet smakelijk!!

Bron: http://thevlog.co.il/גבינת-פטה-שקדים-אפויה-טבעונית/

Print Friendly, PDF & Email
You may also like:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *