Meer over CALCIUM

Image

  • Calcium (kalk) is het meest voorkomende mineraal in ons lichaam. 99% van het calcium zit in de botten en de tanden.
  • Calcium heeft veel belangrijke functies in ons lichaam. Zo speelt hij bijvoorbeeld een rol bij het aanspannen van de spieren, de communicatie tussen de cellen, bij de bloedstolling en in het zenuwstelsel
  • De hoofdfunctie van calcium is de opbouw en het onderhoud van de botten en het gebit.
  • Een langdurig gebrek aan calcium is de hoofdoorzaak van het ontwikkeling van osteoporose (botontkalking). Dit ontstaat doordat er meer calcium wordt afgebroken dan opgenomen. De botten gaan langzaam ontkalken, waardoor er bij oudere mensen makkelijker iets breekt.
  • Doordat er meer kalk in de botten zit op jongere leeftijd, blijven de botten langer stevig.
  • De calciumbalans in het lichaam is afhankelijk van de hoeveelheid calcium die wij opnemen. De opname vindt plaats in de darmen en de uitscheiding via de nieren.
  • De meeste mensen bereiken niet de aanbevolen hoeveelheid calcium per dag, gemiddeld 1000 mg.
  • In Nederland is er een hoog percentage osteoporose ondanks de hoge consumptie koemelkproducten.
  • Een gebrek aan calcium kan het volgende veroorzaken: gewrichtspijn, snelle hartkloppingen, hoog cholesterolgehalte, eczeem en nog veel meer.
  • Vit D verhoogt de opname van calcium uit het eten. Ook vit C is belangrijk voor een goede opname van Calcium in het bloed. Veel bewegen helpt tegen het ontkalken van botten op latere leeftijd.
  • De volgende stoffen voorkomen juist een goede opname van calcium: Oxalaat (zit bijv in spinazie, peulvruchten en rabarber), natrium, cafeïne en alcohol. Hierdoor raakt het lichaam meer calcium kwijt door de urine.
  • Kaas is een goede bron van Calcium: er zit maar liefst 800mg per 100gr product, en weinig tot geen Lactose. Eet je ook geen kaas? Sardientjes zijn ook een super bron van Calcium: 350mg per 100gr vis!
  • Het slikken van calciumtabletten is niet altijd aan te raden. Zeker bij hoge dosering van calcium uit tabletten (meer dan 500mg per dag) is er een verband gevonden met hoge kans op hartinfarcten.
Print Friendly, PDF & Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.