Salde met zoete aardappels, feta en quinoa

 

DSC_1002Dat gezond kan lekker zijn, hebben we inmiddels al ontdekt, toch? Dit geldt ook voor deze heerlijke salade/salade hapjes, als je het met, of in, bijv baby romaine sla serveert.

Maarre….waarom zijn zoete aardappels zo gezond eigenlijk? 

DSC_1515

De zoete aardappel (ook wel ‘bataat’ genoemd) is een zetmeelhoudende knol, geen aardappel dus. Hij is afkomstig is uit Midden- en Zuid-Amerika en is in de loop der jaren via handelsreizen over de gehele wereld verspreid. De zoete aardappel is een fantastische bron van voedingsvezels, en verder ook van vitaminen en mineralen. Hij is rijk aan vitaminen zoals B6, C, E en vooral Beta Caroteen (de plantaardige vorm van vit A) en aan mineralen, zoals calcium en kalium. Een gewone aardappel bevat geen Beta Caroteen en minder calcium en voedingsvezels, vandaar dat de zoete aardappel gezonder is. Hij heeft, mede dankzij de grote hoeveelheid voedingsvezels, een lagere Glycemische Index dan de aardappel, waardoor hij een langer verzadigd gevoel geeft. Hij past daarom gek genoeg beter in een Diabetes dieet. Qua energie, leveren 100gr bataat maar 95kcal. De witte variant van de bataat is (volgens mij) minder lekker dan de oranje, én minder gezond.

Ingrediënten:

  • 50gr quinoa (ongekookt)
  • 1 middelgrote zoete aardappel, in blokjes gesneden, niet geschild
  • optioneel: 75 gr geitenkaas of feta, gekruimeld
  • 3-4 el olijfolie van goede kwaliteit
  • sap van een halve citroen

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor op 190°C
  2. Meng de aardappelblokjes met 1el olijfolie en zeezout. Verdeel op een bakplaat bedekt met bakpapier en zet het in het midden van de oven voor ongeveer 20min. De zoete aardappels moeten net gaar worden, niet te zacht. Laat ze buiten de oven afkoelen.
  3. Gebruik een fijne zeef om de quinoakorreltjes te wassen. Laat een paar keer water er overheen gaan.
  4. Doe de gewassen quinoa in een middelmatige pan met 300ml kokend water. Voeg een beetje zout toe. Zet het vuur lager, je hoeft de deksel niet af te sluiten. Laat het in 15 minuten gaar koken. De quinoa moet nog een beetje beet hebben en daarom is het belangrijk het af te spoelen (met koud water) om het kookproces af te remmen.
  5. Laat de quinoa uitlekken met een zeef en laat hem helemaal afkoelen.
  6. Meng de gekookte quinoa voorzichtig met de afgekoelde zoetaardappelblokjes, de gekruimelde kaas en de verse kruiden.
  7. Klop de rest van de olijfolie met de citroensap en de honing. Voeg zout en peper en meng de dressing door de salade.
  8. Voeg eventueel nog de granaatappelpitjes toe of serveer alleen met slablaadjes of in slablaadjes.
Print Friendly, PDF & Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.